Dacă în săptămânile trecute scriam de Aston Villa și Wolverhampton, cluburi din anticamera Premier League, astăzi punem lupa pe National League North, al șaselea eșalon fotbalistic din Anglia, acolo unde găsim două cluburi cu o poveste aparte. Puțin cunoscute în România, Salford City și FC United of Manchester sunt două cluburi extrem de diferite din punct de vedere sistematic și ideologic, dar cu o legătură esențială între ele: ambele sunt ”opera” copiilor înstrăinați într-un fel sau altul de Manchester United.

Manchester pare a fi capitala fotbalului britanic în acest sezon, datorită afluxului de jucători de clasă mondială și a sumelor imense de bani avute la dispoziție de brandurile internaționale United și City. Când se dispută Manchester Derby, toate paginile ziarelor din Anglia și din întreaga lume acordă o atenție uriașă evenimentului. În timp ce aceste două super-puteri se luptă pentru dominația la nivel național și european, o rivalitate mult mai complicată dar și mai delicată (însă nu mai puțin de pasională!) se derulează în cea de-a șasea divizie a fotbalului englez.

Cine sunt Salford City si FC United of Manchester?

Salford City

Clubul a început în 1940 ca o echipă de amatori care evolua în diverse competițiile zonale, până când s-au alăturat în competiția internă oficială ”non-league” în 1982. Salford s-a plimbat între diviziile a 8-a și a 9-a până când a avut loc ”conexiunea” cu Manchester United. Spre sfârșitul sezonului 2013-14, zvonurile spuneau că celebrul grup al foștilor jucători ai lui United, “The Class of 92” (Frații Neville, Butt, Scholes și Giggs, dar fără Beckham), intenționau să cumpere clubul de fotbal Salford City.

Atenția multor fani ai lui United a fost atrasă de Salford, pentru mulți o nescunoscută până atunci. Mulți însă au strâmbat din nas un an mai târziu, la auzul veștii că foștii elevi ai lui Fergie au vândut 50% din acțiunile lor miliardarului și proprietarului clubului Valencia, Peter Lim. Cu toate acestea, ”The Class of 92” au început să facă nenumărate eforturi în încercarea de a face toată lumea fericită cu noul proiect și în același timp, în a îmbunătăți facilitățile clubului și performanțele echipei pe teren. E devreme, dar semnele progresului se văd fără doar și poate.

Clubul a urcat până divizia a șasea, s-a mutat recent pe o nouă arenă de 5000 de locuri, din martie 2017 a semnat pentru prima dată contracte full-time de profesioniști cu staff-ul și jucătorii și își propune să ajungă în Championship în următorii 15 ani.

FC United of Manchester

Când Malcolm Glazer și familia sa au cumpărat Manchester United, o parte din fanii de pe Old Trafford au ajuns la concluzia că jocul pe care îl urmăresc și iubesc de atâția ani a devenit mijloc de câștiguri financiare pentru cei bogați și ca într-o sintagmă des întâlnită în ziua de azi, își vor clubul de fotbal înapoi. Porecliți “Red Rebels”, acest grup al fanilor se trăgea în majoritate din familii tradiționale din clasa muncitoare care nu aveau posibilități financiare sau legale pentru a lupta împotriva preluării clubului de către magnatul Malcolm Glazer. De aceea, au decis să-și înființeze propriul club de fotbal, FC United of Manchester.

I’m sorry about that. It is a bit sad, that part, but I wonder just how big a United supporter they are. They seem to me to be promoting or projecting themselves a wee bit rather than saying, “at the end of the day the club have made a decision, we’ll stick by them.” It’s more about them than us.

— Sir Alex Ferguson, The Official Manchester United Diary of the Season (2006)

În timp ce au construit noul club în semn de protest față de Manchester United, ”Red Rebels” nu și-au uitat originile. Noul lor stadion, Broadhurst Park, are multe elemente inspirate de la Old Trafford. De la standul principal, la design-ul de lemn din afara arenei, până la aluzii la originile lui United din compania feroviară Newton Heath.

Întreaga ideologie a clubului are o temă anti-comercială, împotriva exploatării moderne a fanilor. Cu politica “Plătiți cât puteți” pentru abonamente de sezon, cu bannere cu mesaje relevante (”Plăcinte, nu Creveți!”, ”I Don’t like Mondays!” sau ”Makin Friends, Not Millionaires!”), cei de la FC United of Manchester se încăpățânează să fie diferiți, dar atitudinea lor este lăudabilă. Va reuși însă un club cu o astfel de mentalitate să avanseze în primele patru divizii ale fotbalului englez?

De la înființare, FC United of Manchester a obținut trei promovări în trei ani, iar apoi a luptat șase sezoane pentru a obține promovarea în eșalonul următor, National North League, pe care au reușit-o în final în sezonul 2014-15. Problemele au început să apară apoi.

Odată cu ascensiunea rapidă reușită, părerile celor implicați au început să difere în ceea ce privește modul în care ar trebui să fie condusă FC United. În sezonul 2015-16, membrii Consiliului de Administrație au fost acționați în justiție de unii suporteri pentru o presupusă defăimare, protestele au devenit obișnuite, iar mulți fani au părăsit clubul, dezamăgiți de noua identitate. Tranzacționarea drepturilor TV precum și alte sponsorizări se opun filosofiei clubului, totuși unii membri consideră că acestea sunt necesare în drumul progresiv către Football League. Treptat, un club fondat și lăudat pentru democrația sa, a devenit plin de conflicte interne și din ce în ce mai afectat de lipsa de transparență.

Prezent și viitor

Colege de eșalon, în timp ce Salford City se luptă pentru promovarea în liga a 5-a, FC United trebuie să-și dea seama ce fel de club dorește să fie: un club aflat în proprietatea fanilor, dar care să rămână la un nivel semi-profesionist sau o entitate mai viabilă din punct de vedere economic, care să aibă forța de a pătrunde în ligile superioare.

foto: dailymail.co.uk, espn.co.uk, gettyimages.co.uk

surse:

Urmărește-ne pe Facebook, Twitter și pe canalul de Youtube pentru a fi la curent cu tot ce contează în Premier LeagueAbonează-te la newsletter-ul Tackle.ro pentru a primi, de două ori pe săptămână, articole bune de citit din lumea fotbalului, pe e-mail.

Comments

comments